کد مطلب:223658 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:216

شعار شهر
السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام

علیه آلاف التحیة و الثناء



مشهد است شاهد و مشهود من

مشهد است مقصد و مقصود من



مشهد مهبط عواطف خواص شیعه

مشهد رضوی فرودگاه عواطف و احساسات مذهبی صد میلیون شیعه می باشد و آنها باب ارتباط خود را با دنیای بشریت روی این غریزه دینی و فضیلت اخلاقی گشوده اند.

خراسان مظهر مجد و عظمت الهی قرار گرفته و مخزن ودیعه آسمانی است ایران سرزمین تشیع و مهد توجهات آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم شناخته شده فقط ایران است كه تنها كشور تشیع و مذهب رسمی جعفری است و آستان قدس رضویست كه ضامن استقلال و تمامیت ارضی كشور پهناور ایران شده و آنهمه سوانح و تحولات سیاسی را ببركت وجود مبارك حضرت ثامن الائمه در دریای حلم و تدبیر خود فروبرده تحلیل كرده و از دستخوش تمایلات متجاوزین حفظ كرده است. این ولینعمت بزرگ است كه از الطاف خفیه او گاه و بیگاه در خفا و علن آشكارا و پنهان - شب و روز شامل حال هواخاهانش شده و آنها را از مخاطرات حفظ فرموده. از علمای جغرافی نویس عرب بعضی مثل ابن خردازبه مؤلف كتاب معجم ما استعجم شمس الدین محمد بن احمد مقدسی ابوالفدا صاحب تقویم البلدان از مشهد ذكری ننموده اند.

ابواسحق ابراهیم بن الفارسی الاصطخری المعروف بالكرخی در كتاب مسالك الممالك گوید:

اگر طوس را از اعمال نیشابور دانیم شهرهای آن رادكان و طابران و بزدغور و نوقان است و قبر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در نوقان می باشد همچنین قبر هرون الرشید لیكن باید دانست كه قبه ی حضرت رضا سلام الله علیه در ربع فرسخی شهر در قریه ی سناباد است.



[ صفحه 48]



در نوقان كوهیست كه از سنگ آن دیگ و بعضی از ظروف دیگر می سازند.

در كتاب مسالك الممالك ابوالقاسم بن حوقل نیز همین شرح مسطور است.

زكریابن محمدبن محمود قزوینی در آثار البلاد در احوال سناباد گوید:

سناباد قریه ایست از طوس در یك میلی آن واقع و قبر رشید در آن قریه است.

گویند منجمین خبر دادند كه هرون در طوس خواهد مرد هرون گفت من هرگز قدم باین خاك نخواهم گذاشت پس از چندی رافع بن لیث در خراسان رایت طغیان برافراشت و كار او بالا گرفت به هرون عرضه داشتند كه تا خود بدفع او نروی رفع این فتنه نخواهد شد هرون از توجه باین ناحیه اكراه داشت گفتند مصالح ملك را بجهة حكم منجمین مهمل نمی توان گذاشت و ممكن است به خراسان بروی بدون آنكه وارد بقطر طوس شوی بنابراین هرون خواه ناخواه بخراسان رفت و چون بنیشابور رسید شبی راه را گم كرده بشدت راندند صبحگاه نزدیك دروازه طوس بودند هرون چون این ناحیه را بدید بر خود بلرزید و هر چه خواست خود را از این اندیشه منصرف سازد نتوانست و بر اضطراب او افزود تا درگذشت و عباس بن احنف كه با او بود گفت:



قالوا خراسان اقصی ما یرادبنا

ثم القفول فقد جئنا خراسانا



این الذی كنت ارجوه و آمله

ذاك الذی كنت اخشاه فقد كانا



مأمون با رشید در سفر خراسان همراه بود او قبر رشید پدرش را با قبر علی بن موسی الرضا علیه السلام ولیعهدش را در یك قبه قرار داد انتهی.